راه اندازی مغازه لوازم یدکی موتور سیکلت

ورود به دنیای راه اندازی کسب و کار در حوزه خودرو و موتورسیکلت، همیشه با یک سوال بزرگ همراه است: “آیا واقعا می‌گیرد؟”. بگذارید با یک آمار خیره‌کننده شروع کنم. طبق آمارهای غیررسمی و مشاهدات میدانی، در ایران بیش از ۱۲ میلیون موتور سیکلت در حال تردد وجود دارد. این یعنی ۱۲ میلیون مشتری بالقوه…

راه اندازی مغازه لوازم یدکی موتور سیکلت

ورود به دنیای راه اندازی کسب و کار در حوزه خودرو و موتورسیکلت، همیشه با یک سوال بزرگ همراه است: “آیا واقعا می‌گیرد؟”. بگذارید با یک آمار خیره‌کننده شروع کنم. طبق آمارهای غیررسمی و مشاهدات میدانی، در ایران بیش از ۱۲ میلیون موتور سیکلت در حال تردد وجود دارد. این یعنی ۱۲ میلیون مشتری بالقوه که وسیله نقلیه‌شان نه یک کالای لوکس، بلکه “ابزار کار” و “وسیله امرار معاش” است. برخلاف خودرو که ممکن است تعمیراتش به تعویق بیفتد، موتورسیکلتی که با آن کار می‌شود، اگر خراب شود، درآمد راکب قطع می‌شود؛ پس تعمیر آن در اولویت اول است.

شغل فروش لوازم یدکی موتور سیکلت، یکی از تاب‌آورترین مشاغل در برابر نوسانات اقتصادی است. چرا؟ چون قطعات موتور “مصرفی” هستند. لنت ترمز تمام می‌شود، روغن باید تعویض شود، تایرها ساییده می‌شوند و زنجیرها پاره می‌شوند. این چرخه هرگز متوقف نمی‌شود. من در طول سال‌ها فعالیت در تیم کارپک، بارها دیده‌ام که حتی در بدترین شرایط رکود، فروشندگان لوازم مصرفی موتور سیکلت، گردش مالی خود را حفظ کرده‌اند.

علاوه بر این، تنوع موتور سیکلت‌ها در ایران از هوندا ۱۲۵ افسانه‌ای گرفته تا کلیک، باکسر، و طرح‌های ایروکس، باعث شده تا سبد کالایی شما همیشه متنوع باشد. این شغل پتانسیل رشد عجیبی دارد. شما می‌توانید از یک مغازه کوچک ۱۲ متری شروع کنید و به یک پخش‌کننده بزرگ استانی تبدیل شوید. اما اشتباه نکنید؛ این بازار با وجود سود سرشار، بی‌رحم هم هست. بدون دانش قطعه‌شناسی و شناخت بازار، سرمایه‌تان دود می‌شود. در این مقاله مادر، ما در کارپک نقشه راهی را ترسیم کرده‌ایم که حاصل تجربه صدها فروشنده موفق است تا شما با چشم باز وارد این گنج پنهان شوید.

پیشنهاد مطالعه : اصول راه اندازی کسب و کار

یادتان باشد در این شغل، شما فقط فروشنده قطعه نیستید؛ شما “حل‌کننده مشکل” راکبی هستید که نان شبش به چرخیدن چرخ موتورش وابسته است.

گام‌به‌گام تاسیس فروشگاه لوازم یدکی موتور؛ چطور شروع کنم؟

شروع هر کاری ترسناک است، مگر اینکه مسیر را بشناسید. برای راه اندازی لوازم یدکی موتور سیکلت، نمی‌توانید صبح بیدار شوید و کرکره را بالا بدهید. ما در کارپک این پروسه را به مراحل عملیاتی زیر تقسیم کرده‌ایم که هر کدام دنیایی از جزئیات است (و در مقالات خوشه‌ای به تفصیل بررسی خواهند شد)، اما کلیت ماجرا به شرح زیر است:

گام اول: تحقیقات بازار و انتخاب نیچ (Niche) آیا می‌خواهید “همه چیز فروش” باشید یا متخصص یک برند خاص؟ در ابتدای کار، سرمایه شما محدود است. اشتباه بزرگ تازه‌کارها این است که می‌خواهند قطعات همه موتورها (از وسپا تا هوندا) را داشته باشند. توصیه ما این است: با پرفروش‌ترین‌های منطقه خود شروع کنید. اگر در محله شما پیک موتوری زیاد است، تمرکزتان را روی هوندا ۱۲۵ و باکسر بگذارید.

گام دوم: تدوین طرح کسب و کار (Business Plan) شاید اسمش قلمبه‌سلمبه باشد، اما یعنی روی کاغذ بنویسید: چقدر پول دارم؟ هزینه‌های ثابت (اجاره، برق) چقدر است؟ نقطه سر به سر کجاست؟ بدون این کاغذ، شما در مه رانندگی می‌کنید.

گام سوم: انتخاب موقعیت مکانی (Location) در این شغل، “پاخور” مهم است، اما “نزدیکی به تعمیرگاه” مهم‌تر است. بهترین مکان برای شما، جایی است که در شعاع ۵۰۰ متری آن، حداقل دو یا سه تعمیرگاه موتورسیکلت فعال وجود داشته باشد. تعمیرکاران بزرگترین بازاریاب‌های شما خواهند بود. همچنین مناطقی که بورس لوازم یدکی هستند (مثل گمرک در تهران) رقابت بالایی دارند اما مشتری هدفمند هم زیاد است. برای شروع، محله‌های پرتردد با رقیب کم، استراتژی امن‌تری است.

گام چهارم: تجهیز و قفسه‌بندی دکوراسیون لوازم یدکی نباید لوکس باشد، باید “کاربردی” باشد. سیستم قفسه‌بندی شما باید طوری باشد که دسترسی به قطعات ریز و درشت سریع باشد. استفاده از نرم‌افزار حسابداری دقیق در همین مرحله الزامی است. مدیریت هزاران قلم ریز بدون سیستم مکانیزه، غیرممکن است.

گام پنجم: تامین موجودی اولیه اینجاست که هنر شما مشخص می‌شود. خرید بد = خواب سرمایه. در بخش‌های بعد مفصل می‌گویم چه بخرید، اما اصل بر این است: ۶۰ درصد سرمایه را به قطعات مصرفی (روغن، لنت، تایر) اختصاص دهید، ۳۰ درصد به قطعات موتوری و ۱۰ درصد به لوازم لوکس و بدنه.

تجربه: یکی از آشنایان ما مغازه‌ای در بهترین نقطه شهر گرفت اما چون پارکینگ یا فضای توقف برای موتور نداشت، ۶ ماهه شکست خورد. راکب موتور باید بتواند جلوی مغازه شما توقف کند تا روغن یا قطعه را همانجا تعویض یا نصب کند.

پیشنهاد مطالعه : بهترین مغازه برای مردان

روانشناسی شغل لوازم یدکی: آیا شما مرد میدان این بازار هستید؟

بیایید صادق باشیم. راه اندازی کسب و کار یدکی موتور، یک شغل اداری و اتوکشیده نیست. شما با قشر خاصی از جامعه سر و کار دارید. مشتریان شما اغلب پیک‌های موتوری، جوانان عشق سرعت و تعمیرکاران هستند. دانستن “روانشناسی فروش” در این بازار، از دانستن قیمت قطعات مهم‌تر است.

تیپ شخصیتی مناسب این کار چیست؟

  1. صبر و حوصله فولادی: مشتری ممکن است برای خرید یک شمع ۲۰ هزار تومانی، نیم ساعت از وقت شما را بگیرد و سوال بپرسد. یا ممکن است قطعه‌ای را اشتباه ببندد و با عصبانیت برگردد و ادعا کند جنس شما خراب بوده. اگر زود از کوره در می‌روید، این شغل برای شما نیست.
  2. علاقه فنی: اگر دست به آچار نیستید یا از بوی روغن و بنزین بدتان می‌آید، اذیت خواهید شد. درست است که شما تعمیرکار نیستید، اما باید بدانید “کاربراتور” چه فرقی با “انژکتور” دارد تا بتوانید به مشتری مشاوره دهید. مشتریان عاشق فروشنده‌ای هستند که مثل یک مشاور فنی عمل می‌کند.
  3. روابط عمومی بالا (لوتی منشی): ادبیات بازار موتور سیکلت، ادبیات خاصی است. باید بتوانید با تعمیرکاران رفیق شوید. آنها باید شما را “خودی” بدانند. خشک و رسمی بودن در این بازار جواب نمی‌دهد.

دغدغه‌های روانی شغل: یکی از فشارهای روانی این شغل، “مدیریت مرجوعی‌ها” است. قطعات برقی معمولا ضمانت ندارند، اما مشتری این را نمی‌پذیرد. هنر شما این است که این تنش‌ها را مدیریت کنید. همچنین نوسان قیمت‌ها در بازار ایران می‌تواند استرس‌زا باشد. باید اعصابی آرام داشته باشید تا بتوانید در تلاطم قیمت ارز، خونسردی خود را حفظ کرده و قیمت‌ها را به‌روز کنید.

توصیه روانشناسانه: اگر درون‌گرا هستید و از تعامل زیاد با افراد مختلف انرژی می‌گیرید، شاید بهتر باشد شریکی انتخاب کنید که برون‌گرا و اهل تعامل باشد و شما مدیریت انبار و حسابداری را بر عهده بگیرید. این شغل ترکیبی از “نظم دقیق” و “روابط اجتماعی قوی” است.

درآمد و سود لوازم یدکی موتور سیکلت + جدول هزینه‌ها

می‌رسیم به جذاب‌ترین بخش ماجرا: پول. سوال اینجاست که ته این ماجرا چقدر برای شما می‌ماند؟ حاشیه سود در لوازم یدکی موتور سیکلت متغیر است اما الگوهای مشخصی دارد.

به طور کلی، حاشیه سود در این بازار بین ۱۵ تا ۴۰ درصد روی هر قطعه است.

  • قطعات مصرفی (روغن، لنت): سود کمتر (حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد) اما فروش بسیار بالا و روزانه (پول نقد).
  • قطعات انجینی و تعمیراتی: سود متوسط (۲۰ تا ۳۰ درصد).
  • لوازم جانبی و لوکس (کلاه ایمنی، برچسب، اگزوز قهرمانی): سود بالا (گاهی تا ۵۰ درصد یا بیشتر) اما فروش کمتر.

درآمد شما رابطه مستقیمی با “جور بودن جنس” دارد. مشتری اگر برای لنت بیاید و شما روغن نداشته باشید، دفعه بعد شاید نیاید. بیایید یک برآورد هزینه و درآمد برای یک مغازه متوسط (در سال ۱۴۰۳) داشته باشیم:

جدول برآورد هزینه‌های اولیه (تخمین حدودی):

ردیفعنوان هزینهمبلغ حدودی (تومان)توضیحات
۱رهن و اجاره مغازه۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیونبسته به شهر و منطقه (تهران یا شهرستان)
۲دکوراسیون و قفسه‌بندی۵۰ تا ۱۰۰ میلیونقفسه‌های فلزی محکم و میز پیشخوان
۳سیستم حسابداری و سخت‌افزار۳۰ تا ۵۰ میلیونکامپیوتر، بارکدخوان، نرم‌افزار
۴خرید جنس اولیه (شروع کار)حداقل ۵۰۰ میلیون تا ۱ میلیاردبرای پر کردن قفسه‌ها با اقلام ضروری
۵مجوزها و تابلو۲۰ تا ۴۰ میلیونهزینه جواز، مالیات اولیه، تابلو سردر
جمعسرمایه در گردش و ثابتحدود ۸۰۰ میلیون تا ۱.۵ میلیاردبرای یک شروع استاندارد

میزان درآمد ماهانه: یک مغازه جاافتاده در یک موقعیت متوسط، می‌تواند روزانه بین ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان فروش داشته باشد. با در نظر گرفتن میانگین سود ۲۰ درصد، درآمد خالص ماهانه (پس از کسر اجاره و هزینه‌ها) می‌تواند بین ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان باشد. البته رسیدن به این عدد نیازمند زمان (خاک خوری) حداقل ۶ ماهه تا یک ساله است.

هشدار: گول درآمدهای نجومی اینستاگرام را نخورید. ماه‌ها اول ممکن است حتی از جیب هزینه کنید. مدیریت جریان نقدینگی مهم‌تر از سود روی کاغذ است. سعی کنید اجناس را نقد بفروشید حتی اگر سود کمتری بگیرید، چون چک‌های برگشتی آفت این بازارند.

چرا اخذ نمایندگی فرانچایز لوازم یدکی موتور بهترین میانبر برای موفقیت است؟

چرا اخذ نمایندگی لوازم یدکی موتور بهترین میانبر برای موفقیت است؟

برای کسی که تازه می‌خواهد راه اندازی کسب و کار کند و تجربه چندانی در تشخیص جنس اصل از تقلبی ندارد، مستقل کار کردن مثل راه رفتن روی لبه تیغ است. بازار لوازم یدکی پر از قطعات “زیرپله‌ای” با بسته‌بندی‌های شیک است که اگر دست مشتری بدهید، اعتبارتان نابود می‌شود.

مزایای اخذ نمایندگی (فرانچایز) چیست؟

  1. تضمین اصالت کالا: وقتی نماینده یک برند معتبر می‌شوید، خیالتان راحت است که جنسی که می‌فروشید، کیفیت استاندارد دارد. برند مادر قبلاً کیفیت را تست کرده است.
  2. حذف ریسک خواب سرمایه: شرکت‌های مادر معمولاً لیست اقلام پرفروش را به شما می‌دهند. آنها می‌دانند چه چیزی در بازار می‌فروشد. شما دیگر با آزمون و خطا جنس نمی‌خرید.
  3. پشتیبانی تبلیغاتی: تابلوی شما، کاتالوگ‌های شما و حتی تبلیغات محیطی توسط برند مادر حمایت می‌شود. مشتری به تابلوی یک برند شناخته شده راحت‌تر اعتماد می‌کند تا “لوازم یدکی اصغر و پسران”.
  4. آموزش و مشاوره: برندهای معتبر (مثل مجموعه‌هایی که ما در کارپک با آنها در ارتباطیم) به نمایندگان خود آموزش‌های فنی و فروش می‌دهند. شما تنها نیستید.
  5. شرایط پرداخت: بسیاری از شرکت‌ها به نمایندگان خود شرایط پرداخت چکی و اعتباری می‌دهند که برای شروع کار که نقدینگی فشار می‌آورد، مثل اکسیژن است.

آیا محدودیتی هم دارد؟ بله، معمولاً شما متعهد می‌شوید که فقط محصولات آن برند یا محصولات مورد تایید آنها را بفروشید و باید تارگت‌های فروش مشخصی را بزنید. اما برای شروع، امنیت و حمایتی که دریافت می‌کنید به این محدودیت‌ها می‌چربد.

توصیه کارپک: اگر سرمایه کافی دارید اما تجربه بازار را ندارید، حتماً به سراغ اخذ نمایندگی بروید. این کار ریسک شکست شما را از ۵۰ درصد به زیر ۱۰ درصد می‌رساند.

چه چیزی بفروشم که پرفروش باشد؟

یکی از بزرگترین دغدغه‌های کاربران این است: “مغازه را با چه چیزی پر کنم؟”. دنیای موتور سیکلت هزاران قطعه دارد. اگر بخواهید همه را بخرید، بودجه‌تان تمام می‌شود. قانون ۲۰/۸۰ پارتو اینجا هم صادق است: ۸۰ درصد فروش شما از ۲۰ درصد قطعات است.

شما باید روی “کالاهای تند گردش” تمرکز کنید. در جدول زیر، اولویت‌های خرید برای شروع کار را دسته‌بندی کرده‌ایم:

اولویتدسته بندیاقلام (مثال)چرا مهم است؟
۱ (حیاتی)مصرفی‌هالنت ترمز (جلو و عقب)، روغن موتور، فیلتر هوا، شمع، لامپمشتری نمی‌تواند نخرد! فروش روزانه و نقد دارد.
۲ (بسیار مهم)انتقال قدرتصفحه کلاچ، زنجیر و دنده زنجیر (خورشیدی)، تسمه (برای اسکوترها)استهلاک بالایی دارند و مستقیماً روی حرکت موتور اثر دارند.
۳ (مهم)لاستیک و تیوبتایر جلو و عقب (هوندا ۱۲۵، کلیک)، تیوب، والفحاشیه سود کمتر اما جذب مشتری بالا. پنچری خبر نمی‌کند.
۴ (متوسط)ظاهری و بدنهآینه، روکش زین، طلق بادگیر، باکس عقب، راهنمامعمولاً در تصادفات جزئی می‌شکنند و نیاز به تعویض دارند.
۵ (تخصصی)انجینیرینگ و پیستون، سوپاپ، میل لنگ، کاربراتورخواب سرمایه بیشتر است اما سود بالایی دارد. مخصوص تعمیرکاران.

نکته درباره مدل موتورها: در ایران، پادشاه خیابان‌ها هنوز هوندا ۱۲۵ (CG/CDI) است. حداقل ۵۰ تا ۶۰ درصد موجودی انبارتان باید قطعات این موتور باشد. پس از آن، قطعات موتورهای طرح کلیک (Click) و باکسر (Boxer) بسیار پرفروش هستند. سمت قطعات موتورهای سنگین یا خیلی خاص در ابتدای کار نروید، مگر اینکه در محله‌ای خاص باشید.

از کجا و چگونه اجناس عمده لوازم یدکی موتور سیکلت را بخرم؟

از کجا و چگونه اجناس عمده را بخرم؟

پیدا کردن منبع تامین ، رگ حیاتی کسب و کار شماست. اگر گران بخرید، نمی‌توانید رقابت کنید. اگر جنس بی‌کیفیت بخرید، مشتری را از دست می‌دهید.

قطب‌های خرید لوازم یدکی موتور در ایران: بدون شک، تهران قلب تپنده این بازار است.

  1. منطقه گمرک (میدان رازی): اینجا بورس اصلی لوازم یدکی موتور سیکلت ایران است. پاساژها و مغازه‌های متعددی وجود دارند. اما مراقب باشید! در گمرک هم جنس اصل هست و هم تقلبی. قیمت‌ها رقابتی است اما باید “جنس‌شناس” باشید.
  2. خیابان مولوی: برخی از عمده‌فروشان قدیمی و واردکنندگان تایر و قطعات سنگین‌تر در این منطقه حضور دارند.

استراتژی خرید:

  • خرید حضوری (اول کار): برای بار اول، حتماً حضوری به بازار بروید. کیفیت بسته‌بندی‌ها را ببینید، با عمده‌فروش چای بخورید و رابطه بسازید. در بازار ایران، “اعتبار” با دیدن چهره شکل می‌گیرد.
  • واردکنندگان مستقیم: سعی کنید واسطه‌ها را حذف کنید. بسیاری از برندهای چینی و هندی نمایندگان مستقیم در ایران دارند. خرید از دست اول یعنی ۱۰ تا ۲۰ درصد سود بیشتر.
  • خرید ترکیبی: همه تخم مرغ‌ها را در سبد یک عمده‌فروش نگذارید. حداقل با ۳ تامین‌کننده کار کنید تا اگر یکی جنس نداشت، کارتان لنگ نماند.

توصیه کارپک: در خرید عمده، “چک صیادی” ابزار قدرتمند شماست. اگر بتوانید اعتماد عمده‌فروش را جلب کنید تا به شما جنس مدت‌دار (مثلاً چک ۲ ماهه) بدهد، می‌توانید با پول فروش جنس، چک را پاس کنید و عملاً با سرمایه دیگران کار کنید. اما این نیازمند خوش‌حسابی مطلق است.

مجوز و مراحل قانونی چیست؟ (عبور از هفت‌خوان)

فعالیت بدون مجوز، یعنی ساختن خانه روی آب. دیر یا زود اماکن مغازه شما را پلمپ می‌کند. برای راه اندازی کسب و کار قانونی، باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. مراجعه به اتحادیه: باید به “اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل و موتورسیکلت” شهر خود مراجعه کنید.
  2. مدارک مورد نیاز:
    • سند مالکیت یا اجاره‌نامه رسمی (با کد رهگیری).
    • گواهی پایان خدمت (برای آقایان).
    • گواهی عدم سوء پیشینه و عدم اعتیاد.
    • مدارک هویتی (شناسنامه و کارت ملی).
  3. تاییدیه اماکن: اتحادیه نامه‌ای به اداره اماکن می‌زند. پلیس نظارت بر اماکن عمومی وضعیت مغازه (دوربین مداربسته، قفل‌ها، موقعیت مکانی) و صلاحیت فردی شما را بررسی می‌کند.
  4. پرداخت هزینه: هزینه‌های ورودی اتحادیه و حق عضویت سالانه.
  5. تشکیل پرونده مالیاتی: قبل از صدور جواز، باید در سامانه مالیاتی ثبت نام کنید و کد رهگیری بگیرید. نترسید! مالیات بر اساس درآمد شماست. داشتن پرونده مالیاتی شفاف، بعداً برای گرفتن وام و دستگاه کارتخوان ضروری است.

نکته مهم: حتماً مطمئن شوید ملک تجاری مشکل شهرداری نداشته باشد. گاهی عوارض شهرداری پرداخت نشده ملک، گریبان مستاجر را می‌گیرد.

استراتژی‌های انفجاری فروش لوازم یدکی موتور سیکلت

استراتژی‌های انفجاری فروش لوازم یدکی موتور سیکلت

مغازه را زدید، جنس را چیدید، جواز را گرفتید. حالا چه؟ بنشینید تا مگس بپرانید؟ خیر! حالا جنگ واقعی شروع می‌شود. برای رشد در بازار امروز، روش‌های سنتی کافی نیست.

۱. بازاریابی B2B (با تعمیرکاران): این طلایی‌ترین نکته است. تعمیرکاران “توصیه‌کننده” اصلی هستند. اگر تعمیرکار به مشتری بگوید “برو از مغازه فلانی بخر، جنسش اصله”، مشتری چشم‌بسته می‌آید.

  • تکنیک: به تعمیرگاه‌های اطراف سر بزنید. به آنها تخفیف همکاری (۱۰ تا ۱۵ درصد) بدهید. یا بگویید اگر مشتری بفرستند، در انتهای ماه درصدی به عنوان پورسانت به آنها می‌دهید. هوای مکانیک‌ها را داشته باشید تا هوای جیب شما را داشته باشند.

۲. فروش آنلاین (دیجیتال مارکتینگ): امروزه خیلی‌ها قیمت را در اینترنت چک می‌کنند.

  • ثبت در نقشه گوگل (Google Maps): اولین کار! نام مغازه، شماره تماس و عکس‌های باکیفیت را ثبت کنید. وقتی کسی سرچ می‌کند “لوازم یدکی موتور نزدیک من”، شما باید نفر اول باشید.
  • سایت‌های واسط: در دیوار، شیپور، ترب و باسلام غرفه بزنید. قطعات خاص و گران را آنجا آگهی کنید. ارسال پستی به سراسر ایران می‌تواند فروش شما را دو برابر کند.

۳. مشتری‌مداری و CRM: شماره موبایل مشتریان را بگیرید. زمان تعویض روغن بعدی را به آنها پیامک کنید. “آقای محمدی، زمان تعویض روغن موتور شما فرا رسیده، با ۱۰ درصد تخفیف منتظرتان هستیم.” این کار مشتری گذری را به مشتری وفادار تبدیل می‌کند.

اشتباه رایج: فکر نکنید فقط باید ارزان بفروشید. مشتری برای “اطمینان” پول می‌دهد. اگر ثابت کنید جنس‌تان اصل است و گارانتی مرجوعی دارید، حتی اگر گران‌تر بفروشید، باز هم شما برنده اید.

جمع‌بندی و کلام آخر

دوست عزیز، راه اندازی لوازم یدکی موتور سیکلت مسیری است که اگر با دانش و صبر در آن قدم بگذارید، می‌تواند آینده مالی شما و خانواده‌تان را تضمین کند. این بازار به دلیل ماهیت مصرفی بودن قطعات، جریانی دائمی از پول نقد دارد. اما فراموش نکنید که “دانش” قدرت است. شناخت قطعات، شناخت بازار و احترام به مشتری، سه ضلع مثلث موفقیت شماست.

ما در کارپک کنار شما هستیم تا این مسیر را هموار کنیم. این مقاله فقط شروع ماجرا بود. منتظر مقالات تکمیلی ما در مورد جزئیات فنی هر بخش باشید.

سوالات متداول (FAQ)

۱.حداقل سرمایه برای راه اندازی لوازم یدکی موتور چقدر است؟

در سال ۱۴۰۴ برای یک شروع آبرومند (شامل رهن و جنس)، حداقل به ۸۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارید. البته با مبالغ کمتر هم می‌توان به صورت محدودتر شروع کرد.

۲. آیا نیاز به تخصص مکانیکی دارم؟

الزامی نیست، اما داشتن اطلاعات فنی در حد شناخت قطعات و کارایی آنها ضروری است. مشتری از شما مشاوره می‌خواهد.

۳. حاشیه سود لوازم یدکی موتور سیکلت چقدر است؟

به طور میانگین بین ۲۰ تا ۳۰ درصد. قطعات ریز و مصرفی سود کمتر ولی فروش بیشتر، و قطعات لوکس سود بیشتری دارند.

۴. گرفتن جواز کسب چقدر طول می‌کشد؟

اگر مدارک‌تان کامل باشد و مشکل اماکن نداشته باشید، معمولاً بین ۱ تا ۳ ماه زمان می‌برد.

۵. پرفروش ترین قطعات لوازم یدکی موتور سیکلت کدامند ؟

لنت ترمز، روغن موتور، تایر و تیوب، زنجیر چرخ و صفحه کلاچ (مخصوصاً برای هوندا ۱۲۵).

۶. آیا میتوانم فقط بصورت آنلاین قطعات یدکی موتور سیکلت بفروشم؟

بله، اما داشتن مغازه فیزیکی به شما اعتبار می‌دهد و تامین کالا را راحت‌تر می‌کند. مدل ترکیبی (مغازه + آنلاین) بهترین حالت است.

۷. از کجا بفهمم جنسی اصل است یا تقلبی؟

تجربه مهم‌ترین فاکتور است. اما خرید از نمایندگی‌های معتبر، چک کردن هولوگرام و کیفیت بسته‌بندی و فونت‌های چاپ شده روی جعبه کمک کننده است.

۸. بزرگترین ریسک شغل لوازم یدکی موتور سیکلت چیست؟

خرید جنس نامناسب (بنجل) که روی دستتان بماند و نوسانات شدید قیمت ارز که باعث می‌شود سرمایه در گردش شما آب شود اگر به موقع جایگزین نکنید.

یک قدم تا شروع تغییر: تیم مجله کارپک سعی کرد پاسخگوی تمام سئوالات شما در انتخاب و شروع شغل لوازم یدکی موتور سیکلت را بدهد . امروز تصمیم با شماست ! اگر تصمیمتان شروع است کارپک میتواند در دریافت نمایندگی و تامین کالا عمده لوازم یدکی موتور سیکلت کمک کننده شما باشد.

به امید درخشش هرچه بیشتر شما ، اگر سئوال یا تجربه ای دارید مطرح کنید ما مشتاقانه آماده شنیدن به نظرات و پاسخ به سئوالات شما هستیم.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط که ممکن مورد علاقه شما باشد 🙂